Koninklijke Ahrend heeft het PSO certificaat (Prestatieladder Socialer Ondernemen) ontvangen nadat bij een onafhankelijk uitgevoerde audit een hoge score werd behaald. Ahrend biedt werkgelegenheid aan circa 200 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en stimuleert sociaal inkopen bij leveranciers en klanten. Voor deze inspanningen heeft de kantoorinrichter Trede 3 per 1 april 2018 behaald, de hoogste PSO certificering. Dit betekent dat Ahrend koploper is op het gebied van werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie.
Koninklijke Ahrend is de eerste Koninklijke onderneming die koploper geworden is op het gebied van socialer ondernemen. Bovendien is het bedrijf de enige in de kantoor-, zorg- en onderwijssector die een PSO certificering heeft. Deze is steeds belangrijker voor ondernemingen en overheidsinstellingen die een invulling willen geven aan de Quotumwet en/ of hun SROI doelstellingen (Social Return on Investment) willen realiseren.
Eugène Sterken, CEO van Koninklijke Ahrend geeft als commentaar: ‘Sociaal ondernemen zit bij Ahrend diep verankerd. Aandacht voor circulariteit en sociaal ondernemen zijn twee belangrijke pijlers die enorm bijdragen aan het succes van onze bedrijven in binnen- en buitenland. Wij hebben circa 200 werknemers in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij zijn bij ons werkzaam in de (de)montage van kantoor- en schoolmeubilair. Wij zijn trots om met deze vakmensen te kunnen werken en hun aandacht voor detail en liefde voor het vak zijn essentieel voor de hoge kwaliteit van onze producten en het circulaire karakter van ons productprogramma.’
Koninklijke Ahrend en haar dochterbedrijven werken in toenemende mate met leveranciers en partners die ook sociaal ondernemen. Door meer organisaties socialer te laten ondernemen groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.
Koninklijke Ahrend bestaat in Nederland uit de bedrijven Ahrend Nederland, Gispen Nederland en Presikhaaf Schoolmeubelen. Het PSO certificaat geldt voor ieder van deze toonaangevende bedrijven.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van TNO is een wetenschappelijk onderbouwd meetinstrument dat zichtbaar maakt in welke mate organisaties zich inzetten voor werk of ontwikkelingsmogelijkheden aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en afnemers om sociaal te ondernemen.
De afgelopen jaren is PSO uitgegroeid tot de landelijke norm voor Socialer ondernemen. PSO kent vier prestatieniveaus: Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.