Sociaal ondernemen met NS: de kracht van grote bedrijven

Sociaal ondernemen met NS: de kracht van grote bedrijven

NS is met meer dan 20.000 medewerkers een grote werkgever in Nederland. Tel daarbij op dat NS jaarlijks voor ruim 1,3 miljard aan goederen en diensten inkoopt bij zo’n 3000 leveranciers in 26 landen en je beseft dat ze enorme impact kan maken met haar Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeverschap en Inkopen (MVOI) beleid (duurzaam inkopen)

Samenwerkingen met leveranciers zijn essentieel in het verder verduurzamen van NS. 

Patricia Temme (duurzaamheidsmanager bij NS) vertelt in de lobby van het hoofdkantoor in Utrecht graag over haar passie voor impactvol ondernemen en hoe het vernieuwde MVOI en Social Return-beleid tot stand is gekomen.  

“Voor en door iedereen” is één van de speerpunten binnen het Duurzaamheidsbeleid waarmee NS als maatschappelijk bedrijf waarde wil toevoegen: in de eigen organisatie én in de leveranciersketen. Afspraken maken over Social Return sluit aan bij de missie van NS; inclusief en divers. Dit vergroot de kans op werk voor mensen die niet (meer) zo gemakkelijk aan een baan komen. 

Het gaat hierbij om maatwerk. Patricia spreekt met elke opdrachtnemer afzonderlijk. Leveranciers kunnen op drie manieren invulling geven aan social return: door werkervaring te bieden, door in te kopen bij sociale ondernemingen of door het inzetten van eigen middelen of kennis. Een combinatie hiervan is natuurlijk ook goed mogelijk. 

Voor sommige leveranciers is Social Return nieuw en onbekend. Patricia vertelt dat bij deze groep het belangrijk is om de doelen haalbaar en motiverend te maken, door bijvoorbeeld lagere eisen te stellen. Bij behaalde successen is het makkelijker om vervolgens samen de doelen bij te stellen. 

Samenwerking tussen NS en haar leveranciers is belangrijk volgens Patricia. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Vebego Cleaning Services, het schoonmaakbedrijf dat de treinen schoonhoudt. Vebego Cleaning Services heeft al ruim 50 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet. In overleg met NS is gekozen om hen alleen overdag op de trein te laten werken en niet ‘s nachts. Dit sluit beter aan op hun mogelijkheden en de nieuwe start op de arbeidsmarkt. 

Bedrijven die een trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) hebben behaald komen in aanmerking voor vermindering van de Social Return verplichting bij NS*. In het nieuwe beleid heeft PSO een hogere waardering gekregen. Volgens Patricia heeft dat de volgende redenen:

·       De PSO kijkt naar duurzame inzetbaarheid van mensen met een kwetsbare arbeidspositie. De kans dat mensen dus kunnen blijven is groter dan wanneer je alleen op tijdelijke basis kijkt naar inzet van mensen. 

·       Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het niet reëel om als opdrachtgever te eisen dat mensen op een bepaald project aangenomen moeten worden. Het is beter om bedrijven de vrijheid te geven daar waar het kan werkplekken te realiseren. De PSO sluit daar goed bij aan, want die kijkt op organisatieniveau naar inzet van mensen met een kwetsbare arbeidspositie. 

NS zit als organisatie zelf ook niet stil op het gebied van sociaal werkgeverschap. Het doel is om 200 duurzame arbeidsbanen voor mensen die leven met een arbeidsbeperking te creëren.  Zo zijn er participatiebanen, ‘Kickstartbanen’ en specifieke leer-/werktrajecten gecreëerd voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Inmiddels zijn op deze manier ruim 150 banen ingevuld.

Tot slot roept Patricia andere grote bedrijven op om, net als NS, in gesprek te gaan met leveranciers en gezamenlijk meer aandacht te geven aan de collectieve opdracht die we hebben om mensen die nog aan de zijlijn van het arbeidsproces staan te helpen aan een duurzame baan. 

 

*In het doelgroepwaardemodel  is meer informatie te vinden over de invulling van Social Return, ook door middel van PSO.

Deel dit bericht:  
10 february 2025

Direct naar: