Albron, met een geschiedenis die teruggaat tot 1899, biedt een inspirerend voorbeeld van een organisatie die zich vanaf het begin inzet voorde maatschappij. Hieronder lees je de belangrijkste lessen die we kunnen trekken uit haar ervaring.
Albron’s oorsprong ligt bij het aanpakken van een maatschappelijk probleem. Meer dan een eeuw geleden kregen arbeiders in Rotterdam en Utrecht het loon uitbetaald in de kroeg. Gevolg was dat dit veelal werd uitgegeven aan alcoholische dranken, wat bijdroeg aan armoede en sociale problematiek. De eerste alcoholvrije koffielokalen boden een alternatief: een plek waar loon niet meteen werd omgezet in drank, maar waar arbeiders samenkwamen voor koffie en een maaltijd. Wat ooit begon als een initiatief om sociale problemen aan te pakken, groeide uit tot de eerste bedrijfskantines en uiteindelijk tot het Albron van nu.
Anno 2024 beheert Stichting Albron nog altijd alle aandelen in Albron B.V., inmiddels uitgegroeid tot een allround horeca- en hospitalitybedrijf met meer dan 4500 ‘gedreven smaakmakers’ en actief in Nederland en België. Van bedrijfshoreca tot zorginstellingen, van Center Parcs-parken tot Brownies&downieS, van Coffeecompany tot grote evenementen zoals de 4Daagse of de Keukenhof.
Langs de lijn maakt Albron daarbij sociale impact. Zo vloeit de helft van elke verdiende euro terug naar de stichting, waarmee betekenisvolle start-ups en sociale initiatieven ondersteund worden. Een voorbeeld hiervan is "LunchMaatjes," waarbij luncharmoede op basisscholen wordt aangepakt.
Het resterende rendement wordt binnen de organisatie aangewend om innovatie en duurzame groei aan te jagen, waarmee uiteindelijk weer voeding wordt gerealiseerd voor de initiatieven waar de Stichting zich aan verbindt.
Socialer ondernemen zit dus al vanaf de oprichting in het DNA van Albron. Het PSO-certificaat is waardevol omdat het een meetlat biedt om de voortgang te beoordelen en blinde vlekken te ontdekken. Etienne Friederichs, Business Lead Social Impact bij Albron zegt hierover: ‘’Albron gebruikt PSO als een interne spiegel om vragen te beantwoorden, zoals: Waar staan we, zowel kwalitatief als kwantitatief? Wat kunnen we nog verbeteren? En waar zetten we ons de komende jaren verder voor in?’’
Onderdeel zijn van het netwerk van PSO-gecertificeerde organisaties is voor Albron belangrijk. Het stelt haar in staat om kennis en ervaring te delen, gelijkgestemden te ontmoeten en andere bedrijven te stimuleren om de volgende stap te zetten.
Voor organisaties die stappen willen zetten richting socialer ondernemen, heeft Etienne enkele tips: