Wat is de relatie tussen PSO en MVOI ? En hoe zit het met al die andere termen rond sociaal ondernemen?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is een vorm van ondernemen waarbij de aandacht voor sociaal-ethische normen (People), milieu (Planet) en winst (Profit) met elkaar in balans zijn. People, Planet en Profit worden daarom ook wel de drie pijlers van mvo genoemd. Het verschil tussen de PSO en mvo is dat de PSO expliciet gericht is op de arbeidsparticipatie in de pijler People. PSO biedt én vergroot kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit specifieke onderdeel van People wordt steeds vaker sociaal inclusief ondernemen genoemd.
Social enterprise wordt vaak letterlijk vertaald met ‘sociale onderneming’ of met ‘maatschappelijke onderneming’, een vertaling die gericht is op een bredere maatschappelijke impact. Deze vertaling zorgt soms voor onduidelijkheid in de markt. PSO gebruikt liever de werkwoordsvorm sociaal inclusief ondernemen voor het meten en stimuleren van arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt (de mvo-pijler People). In de markt worden daarvoor nog andere termen gebruikt:
Maar er zijn nog meer termen rond sociaal ondernemen gangbaar, zoals inclusief ondernemen, inclusief werkgeverschap, Social Return on Investment of SROI, Social Return, socialer ondernemen of maatschappelijk betrokken ondernemen. Organisaties die hier (aantoonbaar) bovengemiddeld aan bijdragen worden wel inclusief werkgever genoemd, of social entrepeneur, sociale firma of social firm, sociale werkgever of sociaal bedrijf. De PSO meet in welke mate organisaties aantoonbaar werkgelegenheid bieden ten opzichte van het totale personeelsbestand en of dit op een kwalitatief goede wijze gebeurt.
Er zijn diverse motieven om het PSO-keurmerk aan te vragen. Werkgevers zijn steeds gemotiveerder om (aantoonbaar) socialer te ondernemen en gebruiken daarvoor vaak meer argumenten: