We hebben elkaar nodig

We hebben elkaar nodig

Schoonmaakbedrijf Blankers Schoon is genomineerd voor aantrekkelijkste werkgever in Limburg. In 2022 hadden ze deze titel al in de categorie “grote werkgever/ midden Limburg” maar deze keer gaan ze voor de grote winnaarsplek. Waarom zijn ze zo aantrekkelijk als werkgever en welke rol speelt sociaal ondernemen daarin?

Ondernemer-eigenaar Ruud Danklof en operationeel manager Erik Ruijters willen dat met alle liefde toelichten dus een paar vragen aan hen:

Wat maakt jullie zo'n aantrekkelijke werkgever?

We hebben een familiaire cultuur, profileren ons zo en voor nieuwe mensen voelt het daadwerkelijk ook als een familie. Er is warmte en aandacht vanuit alle lagen en onderdelen van het bedrijf.

Ruud heeft geen eigen kantoor, kent alle bijna vierhonderd medewerkers bij voornaam en dat benadrukt de korte lijnen die er zijn. We willen geen megagrote tent worden en daardoor het contact met de vloer verliezen. We zorgen voor mensen en hebben oprechte aandacht voor ze. Dat reikt verder dan alleen werk met bijvoorbeeld budgetcoaching. Maar ook bijvoorbeeld gezamenlijk feestvieren als er twee prinsen Carnaval onder de medewerkers zijn.

Hoe draagt het PSO-certificaat daaraan bij?

Er is niet zoveel verschil tussen mensen uit doelgroepen en andere medewerkers. Iedereen wil gezien worden en eigenaarschap kunnen voelen. Zo ontstaat een intrinsieke motivatie en wordt werk meer dan alleen geld verdienen.

Het PSO-certificaat op zich is geen doel maar het is een bekroning voor onze manier van ondernemen. Mooi dat dat op een objectieve manier wordt getoetst en toegekend.

Onze branche sluit goed aan bij werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We hebben veel mensen uit doelgroepen bij ons aan het werk ook vanuit onze samenwerkingen met SW-bedrijven en gemeenten. Door de PSO-certificering beseften we wel dat het er veel meer zijn dan we dachten.

Wat vinden jullie als organisatie belangrijk als het gaat om sociaal ondernemen?

Vanuit onze informele structuur en positieve instelling merken we dat we binnen opdrachten de juiste mensen (uit verschillende lagen van organisatie) kunnen inzetten omdat we niet in hokjes denken. Dat kan alleen als mensen zich betrokken voelen bij een organisatie.

We willen voorkomen dat mensen een nummer worden in dit bedrijf. Dat betekent dat we niet te groot willen worden. En verder willen we vooral samenwerken met opdrachtgevers die er hetzelfde over denken. Zo werken we samen met Wonen Limburg op wooncomplexen om mensen te helpen die wel willen werken maar een steuntje in de rug nodig hebben. Voor ons levert dat nieuwe medewerkers op, voor Wonen Limburg minder zorg in die complexen, voor de gemeente minder uitkeringen en de betreffende mensen worden meer zelfredzaam. Wij willen ons onderscheiden in die ketenstimulatie en samenwerkingen.

Waar liggen nog uitdagingen?

Inmiddels hebben we een groot aantal strategische opdrachtgevers, waarbij onze relatie gebaseerd is op duurzame samenwerking. We kunnen dit niet alleen doen en hebben onze opdrachtgevers nodig. Bij opdrachtgevers die enkel op prijs inkopen is steeds lastiger om duurzaam samen te werken. Bij het écht samen doen heb je elkaar nodig. Duurzaamheid wordt vaak geroepen, maar in de praktijk wegen de belangen voor de korte termijn zwaarder dan het lange termijn partnerschap.

Heb je tips voor andere bedrijven die ook sociaal werkgever willen zijn?

Kijk verder dan een CV. Wij kijken altijd naar het verhaal achter het CV en hebben daardoor hele gemotiveerde mensen aangenomen. Als pilot werken we ook met het “open hiring” principe. Onze eerste ervaringen zijn goed.

Deel dit bericht:  
14 march 2024

Direct naar: