Inloggen MijnPSO Contact Zoeken TNO logo Ga naar TNO site

De ambities van PSO Nederland

Nieuws | 28 maart 2025
Tako Kampstra PSO

PSO Nederland Adviseursdag | © Tycho Müller | www.tycho.photo

Onze vernieuwde website en huisstijl markeren een nieuwe fase in onze ontwikkeling als organisatie die zich inzet voor een inclusieve samenleving. Ter gelegenheid hiervan spraken we met onze algemeen directeur, Tako Kampstra, over de toekomstplannen en ambities van PSO Nederland.

Vernieuwd team

Onder leiding van Tako Kampstra is het team uitgebreid met mensen uit verschillende vakgebieden. ‘Door verschillende expertises samen te brengen, kunnen we organisaties gerichter ondersteunen bij hun inclusieve ambities. Het gaat niet alleen om groei in aantal certificeringen,’ legt Tako uit, ‘maar om het vergroten van onze maatschappelijke betekenis. We willen structureel bijdragen aan een arbeidsmarkt waarin iedereen meedoet.’

Blik op de toekomst

De ambities voor de komende jaren zijn helder. PSO Nederland wil zo veel mogelijk mensen met een ondersteuningsbehoefte aan het werk helpen en houden. Tegelijkertijd blijft Tako kritisch op zichzelf en PSO: ‘Meer PSO gecertificeerde organisaties zijn geen garantie voor meer impact. Het gaat erom dat we blijven samenwerken, de zakelijke kansen en mogelijkheden van inclusieve organisaties blijven vergroten en zo een vernieuwd eco systeem opzetten waarbij iedereen in Nederland een fijne werkplek krijgt’.’

Een concreet voorbeeld van zo’n impactverhaal noemt hij ook: ‘Onlangs hebben we een organisatie gecertificeerd, die in korte tijd een structurele samenwerking met een sociaal ontwikkelbedrijf heeft opgezet. Zulke trajecten laten zien dat verandering wél mogelijk is, als je ergens begint.’

Vernieuwing als randvoorwaarde

De nieuwe huisstijl en website zijn geen losstaande vernieuwingen. Ze zijn bedoeld om het verhaal van PSO Nederland beter te vertellen, toegankelijker en herkenbaarder te maken: ‘We willen uitstralen waar we voor staan: samenwerking, inclusie en vooruitgang. En dat vraagt ook om een uitstraling die dat ondersteunt’.

Tako benadrukt dat het succes van de organisatie niet alleen zit in strategie of communicatie, maar vooral in de mensen. ‘De versterking van ons team in brede zin was essentieel. Dankzij hen kunnen we onze missie scherper en daadkrachtiger uitdragen.’

Tot slot: gewoon beginnen

Aan bedrijven die willen beginnen met sociaal ondernemen, adviseert Tako: ‘Begin klein, maar begin: het hoeft niet perfect. Gebruik de instrumenten die er zijn, en zoek gelijkgestemden op. PSO Nederland is er om daarbij te helpen.’

Met een duidelijke visie en een toegewijd team is PSO Nederland klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan en bij te dragen aan een samenleving waarin iedereen de kans krijgt om mee te doen!