Inloggen MijnPSO Contact Zoeken TNO logo Ga naar TNO site

PSO-keurmerk aanvragen

Voorafgaand aan het aanvragen van het PSO-keurmerk is het handig om van een aantal zaken op de hoogte te zijn. Op deze pagina leggen wij het aanvraagproces  verder uit.

Direct aanvragen (ga naar MijnPSO)

Het proces

In zes stappen doorloop je eenvoudig het proces in MijnPSO:

Maak namens jouw organisatie een account aan op MijnPSO.
Stap 1
Organisatie
Bepaal welke organisatieonderdelen je wilt laten certificeren, als het er meer dan één zijn.
Stap 2
Rekentools
Maak één of meerdere rekentools voor het kunnen berekenen van de (voorlopige) PSO-score.
Stap 3
Invullen
Voer de organisatiegegevens in over het peiljaar:

  • De bedrijfsomvang in medewerkers (anoniem);
  • Doelgroep medewerkers (anoniem);
  • Inkoop bij PSO-gecertificeerde leveranciers.
Stap 4
Score
Het TNO-model berekent de sociale bijdrage van je organisatie en bepaalt de voorlopige positie op de PSO-ladder.
Stap 5
Checklist
Afhankelijk van jouw positie op de ladder, vragen wij je:

  • Een Plan van Aanpak te maken (voor aspirant status).
  • Een kwalitatieve vragenlijst in te vullen in (voor basis- t/m trede 3 en 30+).
Stap 6
Aanvraag
Dien de aanvraag in en kies een PSO-certificerende instelling voor een audit.

Na de aanvraag komt de PSO-certificerende instelling bij je langs voor de audit. Na een positieve audit geeft PSO Nederland het PSO-keurmerk uit: gefeliciteerd je bent PSO-gecertificeerd!

Stappen om te komen tot PSO-certificering

In het MijnPSO-aanvraagportaal volg je zes stappen voor het verkrijgen van het PSO-keurmerk. De eerste vijf stappen helpen het instapniveau te ontdekken door anonieme gegevens in te voeren. Jouw organisatie, inclusief eventuele onderliggende entiteiten, kan het keurmerk aanvragen. De accounthouder voert data in en dient de aanvraag in. Bij stap zes kan je het keurmerk aanvragen en gebruikt de auditor je gegevens voor de audit. Het keurmerk wordt toegekend door PSO Nederland na een positief auditrapport. Pas na alle zes stappen en het indienen van de definitieve aanvraag volgt een PSO-audit. Deze stappen vormen de beginfase van certificering.

Lees meer over certificeren

PSO-handleiding

Jaarlijks publiceren we vóór 1 april een herziene PSO-handleiding op de website. Deze herziene versie geldt voor aanvragen ingediend na 1 april. In MijnPSO vind je altijd de nieuwste handleiding voor je aanvraag. De PSO-handleiding bevat alle criteria voor het PSO-keurmerk. Het dient als naslagwerk voor aanvragers en auditors. Benodigde informatie uit de handleiding voor het berekenen van het (voorlopige) prestatieniveau staat in MijnPSO. We voorzien elke stap van uitleg of verwijzen naar benodigde informatie voor het invullen in MijnPSO.

PSO-documentatie

Doorlooptijd PSO-aanvraag

Vanaf de audit is de doorlooptijd van een PSO-certificering maximaal één maand. In de praktijk is deze periode vaak korter. Wilt je op tijd in het bezit zijn van een PSO-certificaat voor sociaal ondernemen (Social Return) bij een overheidsopdracht? Dan is de ingangsdatum van belang. De ingangsdatum van een PSO-certificering wordt bepaald door de definitieve PSO-aanvraagdatum en gaat in op de eerste dag van de opvolgende maand na de definitieve aanvraag.

 

 

Kosten van de PSO

Start uw aanvraag

Ga door naar MijnPSO en start met het indienen van uw aanvraag

Start uw aanvraag in het MijnPSO-portaal