Makro Kerstpakketten heeft deze maand het certificaat voor PSO-trede 2 in ontvangst mogen nemen. Uit een onafhankelijke toetsing is gebleken dat het bedrijf uit het Gelderlandse Duiven op een zowel directe- als indirecte wijze bijdraagt aan het creëren van een socialere arbeidsmarkt in Nederland. ‘Door op een eerlijke en sociale manier te ondernemen, maken wij impact en leveren wij een maatschappelijke bijdrage’, vertelt HR manager Dian Maatman.
Makro Kerstpakketten is marktleider op het gebied van eindejaarsgeschenken. Met ruim 50 jaar ervaring in het vak zet het bedrijf zich in om werkgevers te helpen een mooi kerstcadeau voor hun medewerkers te creëren. Van een kerstpakket (op maat), een kerstmarkt op locatie, tot een Online Keuze Cadeau: voor elke werkgever heeft Makro Kerstpakketten een geschikt kerstgeschenk. Daarnaast geloven zij dat geven met aandacht hét verschil maakt. Daarom biedt Makro Kerstpakketten ook verschillende diensten aan om van het uitreikmoment van het eindejaarsgeschenk een bijzondere belevenis te maken.
Sociaal ondernemerschap is een pilaar binnen de bedrijfsvoering van Makro Kerstpakketten. ‘Wij geloven dat ieder individu en elke organisatie een bijdrage kan leveren aan een betere wereld’, vertelt HR manager Dian Maatman. ‘Elke kleine verbetering maakt al een groot verschil! Daarom stellen wij de mens voorop, in onze organisatie en in de maatschappij. Bij Makro Kerstpakketten staat sociaal ondernemen daarom hoog in het vaandel. Door op een eerlijke en sociale manier te ondernemen, maken wij impact en leveren wij een maatschappelijke bijdrage.’
Makro Kerspakketten heeft aangetoond op een zowel directe- als indirecte wijze een bijdrage te leveren aan een socialere arbeidsmarkt. ‘Makro Kerstpakketten biedt tijdens het hoogseizoen tijdelijk werk aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt’, vertelt Maatman. ‘Wij werken hiervoor samen met sociale werkplaatsen. Op onze hoofdlocatie in Duiven bieden wij ook werk aan gepensioneerden en aan medewerkers met een WW-uitkering. Het aannemen van personeel doen wij zorgvuldig en aandachtig: wij streven ernaar om iedereen een passende werkplek te bieden, met aandacht voor het individu. Daarnaast werken wij zoveel mogelijk samen met leveranciers die sociaal ondernemen even belangrijk vinden als wij.’
‘Het aanvragen van een PSO-certificaat staat symbool voor onze maatschappelijke betrokkenheid', vertelt Maatman. ‘Het PSO-certificaat is voor Makro Kerstpakketten een bevestiging dat we een maatschappelijke bijdrage leveren, maar tegelijkertijd ook nóg meer kunnen doen. Daarnaast merken wij ook dat onze klanten sociaal ondernemen steeds belangrijker vinden. Ons PSO-certificaat geeft klanten ook de garantie dat Makro Kerstpakketten sociaal onderneemt.’
De PSO is uitgegroeid tot een landelijk erkend kwaliteitskeurmerk dat de mate van sociaal ondernemerschap binnen een organisatie zichtbaar maakt. Het beschikken over een geldig PSO-certificaat wordt steeds meer een ‘Unique Selling Point’ bij het behouden en verkrijgen van nieuwe opdrachten binnen het bedrijfsleven. Het sterk toenemende sociale inkoopvolume binnen de PSO-keten, dat onlangs €430 miljoen oversteeg, is een bewijs dat sociaal ondernemerschap bewust gestimuleerd en omarmd wordt door het Nederlandse bedrijfsleven.
De PSO meet in welke mate organisaties aantoonbaar werkgelegenheid bieden aan kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt ten opzichte van het werkzame personeelsbestand. Hierbij wordt ook een indirecte bijdrage meegerekend, waarin “sociale inkopen” bij PSO-gecertificeerde organisaties en andere SW-bedrijven omgerekend worden naar het aantal gewerkte uren m.b.t. de totstandkoming van de ingekochte producten en/of diensten. De directe én indirecte sociale bijdragen worden vervolgens opgeteld tot één totaalscore, die wordt vastgesteld middels een onafhankelijke toetsing uitgevoerd door een certificerende instelling.
Uit de toetsing voor Makro Kerstpakketten, uitgevoerd door DEKRA, is gebleken dat het bedrijf voldoet aan de normen voor PSO-trede 2. Hiermee toont Makro Kerstpakketten aan te behoren tot de 25% best presterende bedrijven in haar grootteklasse.
Weten hoe uw organisatie scoort op de PSO-Prestatieladder? Op MijnPSO kunt u dit vrijblijvend meten!