ENGIE heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Hiervoor zijn zij onlangs beloond met de Aspirant-Status op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat betekent dat ze hebben aangegeven gestart te zijn met sociaal ondernemen en binnen twee jaar willen toegroeien naar een trede op de PSO-Prestatieladder. De PSO is het wetenschappelijk onderbouwde meetinstrument en keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt.
Binnen het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hechten steeds meer organisaties en overheden belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen MVO wordt sociaal ondernemerschap of sociaal ondernemen genoemd. Het MVO-beleid van ENGIE is verdeeld in vier zuilen die verwerkt zijn tot het MVO-huis: Mens, Milieu, Markt en Maatschappij.
ENGIE Services Zuid heeft een activiteitenplan opgesteld om gestructureerd te werken aan haar ambitie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zij geeft met behulp van de Prestatieladder Socialer Ondernemen invulling aan het MVO-beleid, en specifiek de pijlers Mens en Maatschappij. Onder andere door bij te dragen aan de werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie, zowel in de eigen organisatie als bij inkoop en aanbesteding. Maar bijvoorbeeld ook door het creëren van meer eigen regie bij medewerkers en leidinggevenden op het gebied van duurzame inzetbaarheid.
Na het behalen van het PSO-keurmerk, reageerden zij als volgt: 'De certificering van PSO is een mooi resultaat. Het doel is om over 2 jaar toe te treden tot een volgende trede op de PSO ladder. Dat betekent dat we dan meer dan gemiddeld presteren als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie.'
Bekijk de PSO-animatie (PSO in twee minuten).