A.s.r. wil een duurzame werkgever zijn. Dit betekent onder andere dat medewerkers een goede afspiegeling van de samenleving vormen en a.s.r. ook mensen in dienst neemt met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jolanda Sappelli (HR Directeur): 'Deze eerste stap op de PSO-ladder is een manier in het nog beter zichtbaar maken van onze MVO-doelstellingen. We doen al veel op dit gebied en kunnen zo nog beter laten zien, hoe belangrijk dit voor a.s.r. als werkgever is. Ons doel is om optimaal gebruik te maken van de diversiteit en talenten op de arbeidsmarkt.’
Inclusief werkgeverschap is niet nieuw voor a.s.r. De verzekeraar werft en plaatst al jaren via haar Participatiedesk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op opdrachten en vacatures binnen a.s.r. Via dit interne bemiddelingsbureau werken op dit moment 21 medewerkers bij a.s.r. Voor hen is een op maat gemaakt opleidingsprogramma.
Ook is sinds 2009 het tuinonderhoud geheel uitbesteed aan Reinaerde Arbeidsintegratie, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden ondersteund op hun weg naar onbetaald of betaald werk. En sinds juni 2018 plaatst Facilicom Buitengewoon kandidaten die tot die groep behoren, op geschikte functies bij a.s.r.
Bij a.s.r. werken circa 3.500 medewerkers en met een omzet van bijna € 4 miljard in 2017 behoort a.s.r. tot de grootste verzekeraars van Nederland. a.s.r. wil per december 2020 minimaal 57 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben.
Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun leveranciers en opdrachtnemers om socialer te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Als meer organisaties sociaal ondernemen, groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.