Kringloopbedijf Het Warenhuis heeft een plek veroverd op de Prestatieladder Socialer Ondernemen van TNO. Kringloopbedrijf Het Warenhuis stroomt onmiddellijk in op de hoogste trede en behaalt zelfs het PSO 30+ certificaat. Dit is niet alleen een opsteker voor Het Warenhuis maar vormt ook de basis voor een netwerk van bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het onafhankelijke meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. Het heeft daarnaast tot doel deelnemende bedrijven in een handelsnetwerk te verbinden. De PSO is de laatste jaren uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen.
Het 30+ certificaat betekent dat meer dan 30% van de medewerkers van Stichting Kringloopbedrijf Het Warenhuis een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. In totaal gaat het om meer dan 100 mensen die verspreid over drie winkels en twee werkplaatsen hun best doen om te groeien en ontwikkelen; zowel persoonlijk als qua vaardigheden. Het PSO 30+ Certificaat maakt gebruik van de huidige methodiek van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van TNO. PSO 30+ is een extra uitlezing en certificering voor PSO-Trede 3 organisaties. Het PSO 30+ Certificaat sluit aan bij de Aanbestedingswet die op 1 juli 2016 herzien is. De toepassing van artikel 2.82 Aw maakt het mogelijk voor publieke opdrachtgevers om opdrachten voor te behouden aan organisaties waarvan dus minimaal 30% van het personeel in dienst bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het PSO 30+ Certificaat maakt voor opdrachtgevers zichtbaar welke organisaties aantoonbaar aan de 30% criteria voldoen. De Cedris heeft samen met Van Doorne advocaten de handleiding sociaal aanbesteden opgesteld. Deze handleiding wordt door publieke opdrachtgevers gebruikt om opdrachten voor te behouden aan sociale ondernemingen.
Aantoonbaar maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker. Honderden gemeenten eisen inmiddels van hun zakenpartners een meetbare vorm van sociaal ondernemen. Dit meetinstrument heet Social Return on Investment (SROI). De plaatsing op de PSO ladder draagt hiertoe bij, maar ook zaken doen met een bedrijf dat PSO gecertificeerd is. Dat laatste is fijn voor de zakelijke klanten van Het Warenhuis.
Het Circulair Warenhuis doet veel zaken met bedrijven en gemeenten die circulaire producten laten maken in de hout- en terrazzo werkplaatsen. Het gaat bijvoorbeeld om terrazzo wasbakken en vensterbanken en houten vergadertafels volledig op maat gemaakt. Door het PSO-keurmerk wordt Het Warenhuis voor deze bedrijven een partner die meetelt op hun conto sociaal ondernemen. Dit zal meer orders opleveren en dat vertalen wij, als non-profit organisatie, weer naar meer sociale werkgelegenheid.