Verhalen van bedrijven|

PSO en Brookhuis: sociaal ondernemen begint bij werkplezier

12,5 jaar PSO Nederland betekent 12,5 jaar samen optrekken met organisaties die sociaal ondernemerschap écht uitdragen. Brookhuis is daar een prachtig voorbeeld van. Als familiebedrijf in de mobiliteitsbranche laat Brookhuis al tien jaar zien dat werkplezier, verbinding en maatwerk hand in hand gaan met inclusief werkgeverschap. We spraken met Patrick Rojewski (HR-manager) en Loes Visscher (commercieel directeur) over hun aanpak, ervaringen en visie op de toekomst.

Geen project, maar overtuiging

Toen Brookhuis zich tien jaar geleden voor het eerst liet certificeren, dachten ze dat PSO vooral iets was voor aanbestedingen en SROI. Maar bij de eerste certificering bleek dat ze intrinsiek al veel meer deden dan ze zelf dachten, want ze kwamen uit op trede 3. Inmiddels hebben ze dat niveau al vijf keer op rij behaald.

Dat komt niet voort uit beleid of een project, maar uit overtuiging. “Werkplezier gaat boven de winst,” aldus commercieel directeur Loes Visscher. En dat merk je in alles: Brookhuis is en blijft een echt familiebedrijf, deuren staan open en er is ruimte voor persoonlijke aandacht. Begeleiding wordt op maat geboden, er wordt altijd gekeken naar wat wél kan, en ontslag komt nauwelijks voor. Binding is belangrijk voor Brookhuis, niet voor niets is hun slogan: Brookhuis: met z’n allen vooruit!

Van instroom tot doorgroei

Dat hun aanpak werkt, blijkt uit de verhalen. Er zijn voorbeelden genoeg: collega’s die onder begeleiding doorgroeien tot zelfstandige medewerkers en ambassadeurs van Brookhuis. Anderen starten als busbegeleider en ontwikkelen zich tot taxichauffeur, of groeien van taxichauffeur door naar buschauffeur op de touringcar. Ook zijn er collega’s die door hun werk bij Brookhuis uit de uitkering konden komen en weer volledig op eigen benen staan. Zulke verhalen laten zien hoe sterk persoonlijke ontwikkeling en binding hier samenkomen.

Veel mensen uit de doelgroep hebben wel eens een moment waarop ze iets anders willen proberen of tijdelijk vertrekken, maar het merendeel gaat niet weg, of keert uiteindelijk terug. Dat zegt veel over de cultuur binnen Brookhuis. Flexibiliteit en maatwerk staan centraal, benadrukt HR-manager Patrick Rojewski.

Het mooiste? Binnen het team weet niemand van elkaar of iemand uit een doelgroep komt. Iedereen wordt behandeld als collega, niet als ‘doelgroep’. Inclusiviteit is bij Brookhuis geen label, maar de norm.

Een organisatie in ontwikkeling

Brookhuis is actief in de mobiliteitsbranche met drie divisies: Taxivervoer, Busreizen en Verkeersschool. Als familiebedrijf hechten ze sterk aan verbinding, en dat zie je terug in de organisatiecultuur. In plaats van functioneringsgesprekken voeren ze jaargesprekken waarin ontwikkeling en vertrouwen centraal staan. Ook in hun interne communicatie kiezen ze bewust voor een toegankelijke en inclusieve aanpak: in plaats van lange nieuwsbrieven maken ze gebruik van korte videoboodschappen die voor iedereen begrijpelijk en betrokken zijn.

Met z’n allen vooruit

De slogan van Brookhuis luidt: Met z’n allen vooruit. En dat maken ze waar. Niet alleen in hun dienstverlening, maar ook in hun sociale aanpak. Door ruimte te geven aan mensen die elders moeilijk aan de slag komen, dragen ze al jarenlang bij aan een inclusievere arbeidsmarkt.

PSO Nederland is trots op de samenwerking met Brookhuis. Niet omdat ze het keurmerk dragen, maar omdat ze elke dag laten zien waar sociaal ondernemen écht om draait: mensen zien, kansen bieden en samen verder komen.

Dit artikel is onderdeel van onze jubileumreeks '12,5 jaar PSO', waarin we organisaties uitlichten die al jarenlang laten zien wat inclusief werkgeverschap in de praktijk betekent.