Hoogst haalbare PSO-erkenning voor Ctrl-P B.V.: ‘Sociaal ondernemen is diep verankerd binnen onze bedrijfscultuur’

Hoogst haalbare PSO-erkenning voor Ctrl-P B.V.: ‘Sociaal ondernemen is diep verankerd binnen onze bedrijfscultuur’

Onlangs is uit een onafhankelijke toetsing gebleken dat het (digitale) drukkerijbedrijf Ctrl-P B.V. voldoet aan alle eisen voor de hoogst haalbare PSO-erkenning. Het bedrijf uit het Twentse Hengelo heeft daarom niet één, maar wel twee PSO-certificaten in ontvangst mogen nemen. Naast het certificaat voor de derde en hoogste PSO-trede is Ctrl-P ook in het bezit van het 30+ -certificaat, wat zichtbaar maakt dat minstens 30% van het personeelsbestand bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, conform Artikel 2.82 van de herziene Aanbestedingswet.

Moderne drukkerij

Ctrl-P is van oorsprong een drukkerij en drukt in conventioneel offset drukwerk. Het afgelopen decennium is het bedrijf ook digitaal drukwerk gaan maken, en na een bedrijfsovername in 2019 levert het ook grootformaat printproducties.  Tevens beschikt Ctrl-P over een zeer uitgebreide grafische afwerking. Zij vouwen, nieten, boren, nummeren, hechten, lijmen, naaien, binden, lamineren, pregen, cacheren, vergaren en couverteren. Het bedrijf biedt haar opdrachtgevers tevens handmatig maatwerk: een aparte bindwijze, een innovatieve manier van vouwen of het insteken van veel verschillende papieren of een gepersonaliseerde mailing. Alles onder één dak!

Sociale doelstellingen

Sociaal werkgeverschap wordt actief opgenomen in de bedrijfsvoering van Ctrl-P. ‘Door onze sociale doelstellingen te combineren met een commercieel productieproces bieden wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkgelegenheid’, vertelt directeur Ilja van Dalen. ‘Wij vinden het belangrijk om onze medewerkers een vertrouwde en veilige werkplek te kunnen bieden. We willen dat medewerkers in hun kracht staan, zodat ze zich vanuit die staat van geborgenheid verder kunnen blijven ontwikkelen.’

‘De oorsprong van Ctrl-P is ontstaan uit drie verschillende grafische afdelingen van diverse SW-bedrijven uit de regio Twente’, vervolgt Van Dalen. ‘Zodoende hebben er altijd al veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij ons gewerkt. Sociaal ondernemen is er altijd al geweest binnen ons bedrijf en is diep binnen onze bedrijfscultuur verankerd. Hierdoor hebben wij ook geen extra aanpassingen hoeven te doen om hoog te scoren op de PSO-Prestatieladder.’

De Trede 3 | 30+ -certificering

De PSO is uitgegroeid tot een landelijk erkend meetinstrument en kwaliteitskeurmerk voor sociaal ondernemerschap, dat op bedrijfsniveau in kaart brengt in welke mate een organisatie bijdraagt aan de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De PSO-prestatieladder kent vier niveaus (Aspirant-status en Trede 1 tot en met 3), en stimuleert PSO-gecertificeerde organisaties via deze trede-benadering zich te blijven ontwikkelen door groei op de prestatieladder mogelijk te maken.

Voor de hoogst haalbare trede – Trede 3 – is tevens een speciale uitlezing haalbaar. Met de Trede 3 | 30+ -certificering tonen organisaties niet alleen aan om op het gebied van sociaal ondernemerschap tot de 10% best presterende bedrijven in Nederland te behoren, maar ook dat minimaal 30% van hun personeelsbestand bestaat uit mensen uit de PSO-doelgroep, conform artikel 2.82 van de herziene Aanbestedingswet.

Het behalen van een PSO-certificaat kan een organisatie helpen haar naambekendheid te verhogen door opgenomen te worden in de PSO-keten en de bredere keten waarin sociaal werkgeverschap wordt gestimuleerd. ‘Drukkerij Ctrl-P bestaat ruim 25 jaar en we hebben in die tijd een groot klantenbestand opgebouwd die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een warm hart toedragen’, vertelt Van Dalen. ‘Het ontbreekt echter aan naambekendheid van onze dienstverlening op landelijk, maar ook nog op regionaal niveau. Ons doel is dan ook met het PSO-certificaat om onze zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten en mensen bewust te maken van ons bijzondere bedrijf.’

‘We zullen onze prestaties continue blijven monitoren om onze PSO-positie te kunnen blijven handhaven’, beaamt Van Dalen. ‘Het belangrijkste is om werkplekken te blijven kunnen aanbieden waarin onze (toekomstige) medewerkers zich veilig en vertrouwd voelen én waar ze zich kunnen blijven ontwikkelen.’

Benieuwd hoe uw organisatie scoort op de PSO-Prestatieladder? Op uw persoonlijke account op MijnPSO kunt u dit vrijblijvend meten.

Deel dit bericht:  
10 februari 2020