Keolis Nederland heeft onlangs de Aspirant-status behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). De organisatie is daarmee aantoonbaar gestart met socialer ondernemen en kan binnen twee jaar toegroeien naar een Trede-erkenning op de PSO-Prestatieladder van TNO. Een concreet plan van aanpak maakt onderdeel uit van de certificering.
Keolis Nederland verzorgt momenteel met ruim 2200 medewerkers openbaar vervoer in Gelderland, Overijssel, Utrecht en Almere en op de treintrajecten Zutphen-Oldenzaal, Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Met 700 bussen en 25 treinen vervoeren zij jaarlijks 45 miljoen reizigers.
Yvonne van Wilpe, HR manager bij Keolis, vertelt over hun beleid op het gebied van sociaal ondernemen: “Het keurmerk geeft aan dat Keolis het belangrijk vindt om mens en arbeid aandacht te geven en dan met name voor een specifieke kwetsbare doelgroep: de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij hebben een gerichte ambitie om in al onze concessies bestaand werk en nieuw werk te creëren, waarvoor deze doelgroep in aanmerking komt”
Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving. Keolis Nederland heeft nu haar Aspirant-status behaald en hoopt in de toekomst door te groeien naar de andere treden.
Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan deze interessante animatie, die de PSO in twee minuten uitlegt.