The Colour Kitchen heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Daarmee haalt The Colour Kitchen de hoogst haalbare (h)erkenning als het gaat om de begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een baan of vervolgopleiding.
Joske Paumen, mede-eigenaar en directeur van The Colour Kitchen; ’We zijn ontzettend trots op deze waardering, vooral omdat een hogere waardering in Nederland op dit moment niet mogelijk is. Na bijna 10 jaar sociaal ondernemen kunnen we zeggen: The Colour Kitchen staat. Het model werkt, we kunnen én hoogwaardige maatschappelijke impact maken én geld verdienen. Sociaal ondernemen zit in onze genen. Onze expertise en ervaring op dit vlak wilden we onderbouwen met de PSO-certificering. Heel even waren we nerveus of we wel de hoogste trede zouden behalen maar natuurlijk is dit gelukt. We doen immers niet anders sinds 2007’, lacht Paumen. Wat The Colour Kitchen betreft hoog tijd om er nóg meer vaart achter te zetten. Zodat sociaal ondernemen de nieuwe manier van zakendoen wordt. Met de campagne NO SOCIAL WASTE gaat The Colour Kitchen de barricaden op. Het doel: al het onbenut talent dat nu thuis op de bank zit een nieuwe kans geven. We moeten ons menselijk kapitaal in Nederland koesteren - geen talent mag onbenut blijven!’
Op 23 plekken in Nederland creëert The Colour Kitchen samen met haar 180 professionals impact voor ruim 200 leerlingen per jaar. Leerlingen die moeten opboksen tegen de gemiddelde norm in de maatschappij, voor wie werken niet zo vanzelfsprekend is. En dat werkt; 77% van de leerlingen heeft na het afronden van het programma een baan of stage gevonden.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat vanaf 2010 de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. De PSO is een (h)erkenning voor organisaties die socialer dan gemiddeld ondernemen. Meedoen biedt voordelen voor iedereen. Meer organisaties maken kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De sociale identiteit van de deelnemende organisatie wordt zichtbaar voor medewerkers, opdrachtgevers, leveranciers en klanten. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen.
Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.
Foto: Vlnr. Nynke Bogtstra; HR-medewerker, Joske Paumen; directeur en mede-eigenaar, Zahira; leerling, Yuri Starrenburg; bestuurder PSO Nederland