Inclusie als strategie – hoe het omarmen van diversiteit bijdraagt aan verhoogde klanttevredenheid

Inclusie als strategie – hoe het omarmen van diversiteit bijdraagt aan verhoogde klanttevredenheid

Transdev Nederland heeft een mijlpaal bereikt als eerste streekvervoerder met niveau 3 van de PSO (Prestatieladder Socialer Ondernemen). Dit betekent meer dan alleen erkenning; het vertegenwoordigt een diepgewortelde toewijding aan inclusiviteit en diversiteit binnen de organisatie. Minke Jansma, HR Directeur bij Transdev, benadrukt: “Transdev zet zich al jaren in om een inclusievere werkgever te worden. Niet alleen uit naastenliefde, plichtsgevoel of ‘voor de vorm’, maar als bedrijfsstrategie. Waarom zou je bepaalde groepen links laten liggen, terwijl zij iets aan je organisatie kunnen toevoegen? Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen al snel het stigma ‘moeilijke werknemer’, maar dat is natuurlijk onzin. Met wat aanpassingen aan onze kant, profiteren we van meer diversiteit op de werkvloer en verlichten we het personeelstekort. Dat verbetert de prestaties van Transdev en de dienstverlening voor de reiziger.”

 

Wat moeten mensen weten over Transdev als organisatie?

Transdev Nederland is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. We zijn actief onder bekende merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles, onze voertuigen vind je door het hele land. Onze ruim 7.000 medewerkers zetten zich elke dag opnieuw in voor ons gemeenschappelijk doel: de best mogelijke service en zorg voor onze reizigers, cliënten en patiënten.Transdev staat midden in de maatschappij. Met nieuwe en flexibele mobiliteitsoplossingen leveren we een substantiële bijdrage aan een bereikbaar, schoon, gezond, veilig en inclusief Nederland.

 

Hoe draagt het PSO-certificaat daaraan bij?

Als belangrijke speler in de mobiliteit van vandaag en morgen, is het onze verantwoordelijkheid om onze MVO-waarden te promoten, in de rol van werkgever en businesspartner. Om dat te doen, zetten wij ons in voor het volgende:

› diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie verweven in onze identiteit;

› ons doel nastreven om toonaangevend te zijn op het gebied van diversiteit, deze waarde binnen onze sector te promoten en volledig te integreren in onze manier van werken en in onze bedrijfsactiviteiten;

› streven naar een werkcultuur waarin begrip is voor individuele verschillen, erop wordt geanticipeerd, ze gewaardeerd en benut worden.

 

Hoe pakt Transdev sociaal ondernemerschap aan?

Transdev wil een afspiegeling van de samenleving zijn. Iedereen heeft een plek binnen Transdev en voegt waarde toe aan ons bedrijf, ook diegenen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. We ondersteunen een ieder actief tijdens hun opleiding en integratie in onze organisatie.

Zo heeft Transdev Nederland een eigen Transdev academy. De Academy is ons eigen opleidingscentrum en biedt medewerkers een breed aanbod aan trainingen en opleidingen op het gebied van personenvervoer, online en in de praktijk. Of het nu gaat om het opleiden van nieuwe chauffeurs in onze lesbussen en simulator, het coördineren van trainingen voor onze monteurs of nascholing van leidinggevenden.

 

Hoe werkt Transdev met andere organisaties samen om socialer te ondernemen?

Impact maken wordt gemakkelijker wanneer je dit samen met andere organisaties doet. Dankzij een nieuwe samenwerking met stichting The Hidden Disabilities Sunflower zorgen we bijvoorbeeld voor meer oog en begrip voor reizigers met een onzichtbare beperking. Ook met de Gemeente Utrecht en de Hogeschool Utrecht gingen we in 2023 een bijzondere samenwerking aan. In ‘U-Match’, een innovatief project van de gemeente en de hogeschool, krijgen statushouders duale trajecten aangeboden, waarbij ze specifieke vakkennis leren, praktijkervaring opdoen en de Nederlandse taal leren. Zo kunnen statushouders gericht naar een vaste baan toewerken en pakt U-Match meteen de tekorten op de arbeidsmarkt aan. Zo ook de krapte bij Transdev. Win-win dus. Daarnaast werken we samen met Vluchtelingenwerk Nederland, Nationaal Ouderenfonds en het Longfonds om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid gezamenlijk te nemen.

 

Heb je tips voor andere organisaties die ook socialer willen ondernemen?

Gebruik de kennis en ervaring van Werkgever Servicepunten, het UWV en sociale organisaties. Definieer voor jezelf wat wordt verstaan onder diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie en stel doelen voor jezelf. Dit heeft namelijk een positieve impact op de cultuur en de bedrijfsresultaten. Een nieuw onderwerp voor ons is neurodiversiteit. We willen zoveel mogelijk verschillende mensen bij onze organisatie betrekken, ook mensen die op een andere manier denken, dit heeft veel potentie om bijvoorbeeld tot nieuwe inzichten te komen en creatief te zijn.

Deel dit bericht:  
21 may 2024

Direct naar: