Ooit een lamp bij Het Goed Best gekocht? Grote kans dat deze gekeurd werd door Tos Olmanst (50). Hij zorgt ervoor dat er in zijn regio heel wat tweedehands lichtjes schijnen. Zonde om ze weg te gooien, zegt hij. “Iedere weldenkende Nederlander moet zich ervan bewust zijn hoe belangrijk het is om verantwoord met je afval om te gaan.”
Voor klanten van Het Goed Best is Tos Olmanst een bekend en geliefd gezicht. Nadat hij 22 jaar werkte voor een magnetenfabriek in Son en vanwege ‘economische omstandigheden’ ontslagen werd, kwam hij in juni 2013 bij Het Goed terecht. In vier jaar tijd maakte hij zich onmisbaar. Zijn leidinggevende is dik tevreden over de sympathieke Brabander. Ook zelf denkt hij voorlopig niet aan weggaan. Tos ziet zich bij Het Goed Best heel oud worden.
Iedereen bij Het Goed heeft een geschiedenis. Wat is de jouwe?
“Ik heb op jonge leeftijd een zwaar auto-ongeluk gehad. Ik lag zelfs een tijdje in coma. Mijn hersens zijn beschadigd waardoor ik het tempo in een regulier bedrijf niet kan bijhouden. Ik ben niet multifunctioneel, kan maar één of twee dingen tegelijk uitvoeren. Als men mij te veel opdrachten geeft, lukt het niet meer. Bij Het Goed houden ze rekening met je. Dat is ontzettend prettig.”
Wat zijn jouw taken?
“Ik doe de elektronica-afdeling. Huishoudelijke apparaten, stereo’s, noem maar op. Alles waar een stekker aan zit, gaat door mijn handen. Ik test ze, maak ze schoon en kijk of ze naar behoren werken. Indien een apparaat goed werkt, krijgt de klant vanaf de aankoopdatum vier weken garantie. Ik verricht geen daadwerkelijke reparaties. Mensen die het bijvoorbeeld eng vinden om een oud snoer aan een lamp te laten zitten, moeten deze thuis zelf vervangen.”
Komen er bij jou ook hele bijzondere lampen binnen? Designklassiekers?
“Dat gebeurt een enkele keer. In dat geval kan ik mijn normale prijslijst van Het Goed weggooien en moet ik gaan speuren op internet. Welke prijs wordt op Marktplaats of eBay voor zo’n lamp gevraagd? Hartstikke leuk om dit uit te zoeken. Pas kregen we een hele speciale kroonluchter binnen. Hout, met van die kaarsjes op, de originele kapjes zaten er nog bij. Zulke lampen probeer ik heel zuinig in de winkel te hangen zodat ze niet beschadigen.”
Leukste aan je werk?
“De omgang met mensen. Ik krijg zulke leuke reacties. Klanten zijn blij met de manier waarop ze door mij geholpen worden. Of als ze later terugkomen en zeggen: ‘Ik heb laatst iets bij jullie gekocht en dat werkt fantastisch.’ Dat bezorgt je zo’n voldaan gevoel.”
Wat voor soort klanten heb je?
“Er zijn drie categorieën. Allereerst heb je de handelaren. Die komen bijna dagelijks even een kijkje nemen. Verder natuurlijk de mensen die het financieel moeilijk hebben. Laatste groep zijn de meer vermogende mensen die gewoon houden van mooie oude dingen.”
Het Goed prijst netjes.
“Zeker. Toch komen er soms mensen die het idee hebben dat we alles voor niks weggeven. Dan moet ik ze teleurstellen, haha. Ik ga ook niet in discussie over de prijs. Ik heb een ontzettende hekel aan afdingen. Soms maak ik een uitzondering voor mensen met weinig geld, maar niet voor de handelaren. We zitten hier vaak al meer dan éénderde onder de nieuwprijs en dat is het gewoon. In de supermarkt ga je ook niet afdingen bij de kassa.”
Is de aanvoer van spullen constant?
“De aanvoer is vrij constant, maar je merkt het goed wanneer er net een vakantieperiode is geweest. Of wanneer het een aantal weken slecht weer was, waardoor mensen meer binnen moesten blijven. In zulke gevallen gaan ze verzinnen welke karweitjes ze nog kunnen doen. ‘Weet je wat, we gaan de zolder of schuur opruimen.’”
Je werkt behalve in de winkel ook bij de milieustraat.
“Van de 36 uur die ik elke week werk, sta ik er 24 bij de milieustraat van Best. Daar heeft Het Goed een grote container. Ik neem de spullen aan die nog bruikbaar zijn en die we kunnen verkopen in de winkel. Deze samenwerking met de milieustraat is bedoeld om de afvalberg kleiner te maken.”
Een mooi initiatief.
“Iedere weldenkende Nederlander moet zich ervan bewust zijn hoe belangrijk het is om verantwoord met je afval om te gaan. We zijn met elkaar hard bezig om de aardbol naar zijn gallemiezen te helpen. Dat moet en kan anders. We hebben in de winkel ook een onderdelenafdeling waar mensen onder meer hun resten laminaat naartoe brengen. Dan hebben ze in huis een laminaatvloer gelegd en nog een doos over. Ongebruikte deuren, verwarmingscomponenten staan er ook. Ik neem ze graag aan, want zulke dingen zijn nog als nieuw en wij kunnen ze hier prima verkopen.”
Soms kiezen mensen ervoor om fraaie spullen toch te laten vernietigen bij de milieustraat en deze niet aan jou te geven. Probeer je ze dan om te praten?
“Nee, hoe moeilijk dat ook is. Laatst brachten mensen een oude eethoek die van hun overleden oma was geweest en waar een emotionele waarde aan zat. Ze zaten er elke zondag met de familie aan. Die mensen wilden per se niet dat tafel en stoelen bij de kringloop terechtkwamen. Even goeie vrienden, denk ik op zo’n moment. Gooi ze maar in de houtbak. Ook al mankeert er niets aan.”
Mensen gooien heel makkelijk weg.
“Té makkelijk. Laatst kwam er een breedbeeldtelevisie van de milieustraat naar de winkel. Terwijl ik nog aan het controleren of alles werkte, stond er gelijk een stel klanten aan mijn balie. De tv was in een paar minuten verkocht. Wat de een weggooit, is voor de ander nog een prachtding.”
Heeft het werken in een kringloop ook jou beïnvloed?
“Zeker weten. Sinds ik hier werk ben ik zelf steeds bewuster geworden van het feit dat gebruikte spullen net zo goed zijn als nieuwe spullen. Ik had op een gegeven moment boxjes nodig voor mijn computer, die heb ik gewoon voor een habbekrats bij Het Goed gekocht. Ze doen het nog prima!”