Bij de uitreiking van het eerste certificaat voor de PSO ladder aan Arriva Nederland - de Aspirant-status- werd mij door de directeur van PSO gevraagd een blog te schrijven voor de website van PSO-Nederland. Enthousiast als altijd was mijn antwoord meteen ja. Maar vervolgens…...allerlei visioenen maakten zich van mij meester. Blogs, vlogs, Insta, tweets, Linkedin, Zuckerberg, Monica Geuze, Trump… Aaarch!, wat riep ik over mijzelf af!? Het was tot dusver allemaal aan mij voorbij gegaan en nu dan toch.
Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland
Maar een blog bleek niet veel meer dan een klein artikel. Gewoon een kwestie van in de pen klimmen en beginnen dus. En dat is in dit geval nog leuk ook. Het is leuk omdat het onderwerp me raakt. En dat is essentieel. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) moet je raken. Het moet uit het hart komen. En niet (vrij naar Powned): “Een Gehandicapte Omdat Het Moet”. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.
Bij Arriva slaagden we er in de afgelopen jaren in om van het bedrijf een financieel gezonde onderneming te maken die een dienstverlening biedt waar de klanten tevreden over zijn. Natuurlijk kan het altijd beter. Maar het kan ook ánders in plaats van enkel maar op onderdelen nóg beter. Sinds 2016 hebben wij ons in onze strategische keuzes bewust gericht op het ánders: een bredere, maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf willen dragen. Dat ánders vertaalde zich bij ons - naast natuurlijk het behouden van tevreden aandeelhouders en klanten- op het gericht verbeteren van onze prestaties ten aanzien van duurzaamheid, diversiteit en social responsibilty. Gezien de doelgroep van deze blog, die deze ongetwijfeld níet (alleen ) leest omdat ik zo’n aardige jongen ben, beperk ik me tot social responsibility
Terug naar 2016 dus. In dat jaar stelde Arriva een Sociaal Arbeids Plan op, Sociaal Op Weg geheten. Dit in het kader van onze overtuigde strategische keuze om een substantiële bijdrage te willen leveren aan hoe wij als samenleving het allemaal een beetje leuker met elkaar kunnen hebben/krijgen. Dit plan boden we in mei 2016 aan, aan toenmalig Minister van Sociale Zaken Asscher en FNV Voorzitter Heerts. Zij staken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken.
Terecht denk ik. Voor het eerst na “de Participatiewet” stelde een onderneming zich openlijk en uit eigen beweging ten doel om het aantal flexwerkers met 50% (500 mensen!) terug te brengen en deze allemaal een vaste arbeidsovereenkomst aan te bieden. Waarom 500 zult u vragen? Het was zo eenvoudig als: “Laten we maar eens 10% van ons totale arbeidsbestand een vaste baan aanbieden”. In totaal 500 vaste banen dus. En vervolgens boden we daarbovenop 50 mensen (10% van die 500 – een even lukraak tot stand gekomen getal) die als ‘’kansloos” op de arbeidsmarkt te boek stonden, een baan. Gewoon, omdat we voelden dat het begint - zoals bij alles - met…. gewoon beginnen. Die laatste 50 vonden we zó snel dat we binnen korte tijd dit percentage verdubbelden.
Inmiddels hebben we ruim boven de 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Dit is leuk en het hoort ook zo.
Het is léuk omdat deze 100 collega’s een nieuwe impuls aan Arriva Nederland geven. Het geeft de onderneming extra glans en kleur. Letterlijk en figuurlijk. Ik nodig jullie uit om bij ons langs te komen en dit met eigen ogen te aanschouwen door onze clean- en serviceteams te bezoeken en/of te spreken met onze buschauffeurs, die langs deze weg bij ons in dienst zijn gekomen.
Het hóórt bovendien omdat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben naar de samenleving, die óns tenslotte ook weer de kans biedt om daar onderdeel van uit te maken. De samenleving wordt door iedereen gemaakt, ook door hen die eens door iemand of de omstandigheden als ‘kansloos’ werden bestempeld. Die verantwoordelijkheid vult Arriva op deze manier in. Ik geloof heilig in de kracht die uitgaat van de visie van de Leiders van ondernemingen in dit kader.
De visie om écht Maatschappelijk Verantwoord te (willen) Ondernemen moet uit het hart van deze Leiders komen. Alleen dan vindt het zijn weg binnen een onderneming en beklijft het. Aan het eind van deze blog richt ik me daarom in het bijzonder tot jullie, De Leiders: Laat je daartoe inspireren en kom bij Arriva in onze regio’s langs en volg ons. De PSO-ladder is daarbij een objectieve toets om vast te stellen of je op de goede weg bent. Ik daag alle Leiders van Grote Ondernemingen uit om hier aan mee te gaan doen!
Tot snel!