Het bedrijf Den Hartog B.V. heeft onlangs het certificaat voor de eerste PSO-trede ontvangen. Via een onafhankelijke toetsing, uitgevoerd door certificerende instelling DEKRA, is gebleken dat Den Hartog voldoet aan de kwalitatieve- en kwantitatieve eisen voor PSO-trede 1. Het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Groot-Ammers maakt hiermee zichtbaar bovengemiddeld te presteren in het bieden van werkgelegenheid aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Den Hartog werd in 1948 opgericht door Dirk en Gerrit den Hartog. Sindsdien heeft het bedrijf zich gevestigd als een bekende naam in het leveren van smeermiddelen en motorbrandstoffen door het hele land. Onder het motto ‘kwaliteit boven alles’ werken ruim 75 medewerkers naar het doel de meest toonaangevende smeermiddelen-leverancier in Nederland te zijn.
‘Duurzaamheid is een belangrijk item voor ons, zowel voor wat betreft de vermindering van de CO2-uitstoot door het gebruiken en stimuleren van biobrandstoffen, als voor het duurzaam inzetten van werknemers’, vertelt medewerker Marketing, Verkoop & Advies Job Stigter. ‘Sociaal werkgeverschap is belangrijk voor degenen die daardoor weer aan het werk komen, of überhaupt aan het werk komen. Daar ruimen wij graag plaats voor in. Daarnaast biedt het ook kansen op een krappe arbeidsmarkt.’
‘Bij het invullen van vacatures proberen we altijd te kijken of het mogelijk is om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen’, vervolgt Stigter. ‘Daarnaast houden we, indien mogelijk, bij onze inkopen rekening met aanbieders van duurzame producten.’
Den Hartog is niet van plan het bij trede 1 te laten. ‘Wij hebben zeker de ambitie om te groeien op de PSO-prestatieladder – ook gezien de kansen om mensen mee te nemen in een (nieuw) arbeidsproces. Hierbij zijn we wel afhankelijk van de mogelijkheden die er zijn’, aldus Stigter.
De PSO is een door TNO ontwikkeld meetinstrument én kwaliteitskeurmerk dat inzichtelijk maakt in welke mate organisaties sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen. Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door binnen de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om socialer te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Hoe meer organisaties sociaal ondernemen, hoe sneller we toegroeien naar een inclusievere samenleving.
Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: De Aspirant-status, Trede 1, Trede 2, en Trede 3. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving
Organisaties die voldoen aan de norm voor trede 1 halen, presteren wat betreft socialer ondernemen boven het gemiddelde van alle organisaties met minstens één medewerker uit de PSO-doelgroep in dezelfde grootteklasse. Zo behoren ze tot de 35% best presterende bedrijven.
Benieuwd hoe uw organisatie scoort op de PSO-Prestatieladder? Op MijnPSO kunt u dit gratis en vrijblijvend meten.