Schoonmaakbedrijf CSU heeft zich opnieuw gecertificeerd op de derde en hoogste trede van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Zo maakt CSU kenbaar en zichtbaar hoe zij bijdraagt aan de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op donderdag 9 januari reikte PSO-bestuurder Yuri Starrenburg het certificaat uit aan Marco Gramser, directeur HR van CSU.
CSU is vanuit diverse vestigingen landelijk actief in de schoonmaak, en heeft hoofdvestigingen in Uden, Amsterdam, Apeldoorn, Barendrecht, Eindhoven, en Den Haag. CSU biedt werk aan ruim 16.000 mensen en behoort tot de top 3 van schoonmaakbedrijven in Nederland. Het bedrijf is gecertificeerd met het OSB-Keurmerk, de CO2-prestatieladder en PSO-Trede 3.
CSU is al sinds september 2017 gecertificeerd voor PSO-trede 3 en mocht het keurmerk onlangs opnieuw in ontvangst nemen op haar vestiging in Uden. ‘Het keurmerk toont aan dat CSU voldoet aan de kwalitatieve eisen met betrekking tot passend werk, integratie, functioneren, ontwikkeling en begeleiding’, vertelde PSO-bestuurder Yuri Starrenburg tijdens de uitreiking. ‘Door aandacht te geven aan kwetsbare groepen mensen, neemt CSU haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik ben verheugd het keurmerk opnieuw te mogen uitreiken.’
Directeur HR Marco Gramser nam het certificaat met trots in ontvangst. ‘Het is prachtig om gerekend te worden tot de koplopers in het bieden van werkgelegenheid aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt’, vertelde Gramser. ‘Feit is dat het onderwerp al geruime tijd hoog op onze agenda staat en inmiddels verankerd is in onze visie en beleid, wat ook blijkt uit onze andere initiatieven op het gebied van SROI. Maar gezien de omvang van CSU is deze hercertificering iets heel bijzonders.’
Het trede 3-certificaat is uitsluitend bestemd voor de 10% best presterende organisaties op het gebied van socialer ondernemen t.o.v. de PSO-doelgroep. Door het behalen van deze trede toont CSU aan tot de koplopers te behoren van sociaal ondernemende organisaties.
De PSO is een door TNO & PSO-Nederland ontwikkeld wetenschappelijk onderbouwd meet- & registratie instrument en tevens kwaliteitskeurmerk dat sociaal ondernemerschap op bedrijfsniveau inzichtelijk maak. De PSO richt zich op een doelgroep met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, die voorafgaand aan indiensttreding onder regelingen zoals de Participatiewet, Wajong, of WSW vielen.
De PSO-Prestatieladder kent vier niveaus (aspirant-status en trede 1 tot en met 3) en geeft een beeld van de bijdrage die een organisatie levert aan de werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. De initiatiefnemers van PSO riepen het keurmerk in het leven om bedrijven te stimuleren socialer te ondernemen.
Via de ketenstimulering die mogelijk wordt gemaakt door de werking van de PSO ondernemen steeds meer organisaties socialer. Omdat inkoop bij andere PSO- gecertificeerde organisaties meetelt als indirecte bijdrage, stimuleren ondernemingen elkaar onderling om de werkgelegenheid te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naast het verwerkelijken van hun sociaalmaatschappelijke ambities kunnen organisaties op deze manier ook hun concurrentiepositie binnen de branche optimaliseren. De PSO-keten blijft groeien: onlangs werd bekend dat het inkoopvolume van de afgelopen twee jaar wel €430 miljoen euro bedraagt.
Meer weten over de PSO? Op onze website staat een leuke infomercial, die de werking van de PSO in slechts twee minuten uitlegt. Weten hoe uw organisatie scoort op de PSO-Prestatieladder? Via uw persoonlijke account op MijnPSO kunt u dit gratis en vrijblijvend meten!
Foto v.l.n.r.: Yuri Starrenburg (bestuurder PSO Nederland), Marco Gramser (directeur HR bij CSU), en Floortje Houdijk (HR Expert CSU)