OV-bedrijf Qbuzz B.V. behaalt eerste PSO-Trede

OV-bedrijf Qbuzz B.V. behaalt eerste PSO-Trede

Sinds deze maand is het openbaar vervoersbedrijf Qbuzz B.V. in het bezit van het certificaat voor Trede 1 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). De onderneming, die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan, verwezenlijkt hiermee haar ambitie om een PSO-gecertificeerde organisatie te worden en op die manier bij te dragen aan een inclusievere arbeidsmarkt.

Openbaar vervoer is mensenwerk

Qbuzz is een innovatief OV-bedrijf dat het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker maakt door een uitstekende dienstverlening en door het ontwikkelen van producten die nauw aansluiten bij de wensen van reizigers. De organisatie heeft veel persoonlijke aandacht voor haar medewerkers; vakmanschap staat centraal. ‘Openbaar vervoer is mensenwerk. Een vriendelijke chauffeur die houdt van zijn vak, maakt voor de meeste klanten het verschil tijdens de reis. Onze gastheren- en vrouwen op de bus zorgen er dag in, dag uit voor dat duizenden reizigers veilig en op tijd hun bestemming bereiken’, zegt Marjol Schmid, Projectleider Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. ‘Zoals zij dagelijks nét dat beetje extra geven om onze klanten een aangename reiservaring te bieden, zo doet Qbuzz dat voor haar werknemers, en voor de maatschappij.’

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

‘Enige tijd geleden heeft Qbuzz opnieuw de aanbesteding voor het verrichten van het openbaar busvervoer in Groningen en Drenthe gewonnen’, vertelt Schmid. ‘Dat betekent dat we tot eind 2029 concessiehouder mogen blijven in deze regio. Een belangrijk thema binnen onze offerte is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Hierbij besteden we veel aandacht aan de P van People: goed werkgeverschap is voor Qbuzz erg belangrijk. Sociaal ondernemen is één van de manieren waarop wij hier invulling aan geven. Dat is overigens niet nieuw voor ons: in alle Qbuzz-concessies werken al geruime tijd collega’s die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben en een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dat geven wij graag’, aldus Schmid.
Bevestiging van sociaal ondernemerschap

‘We vinden het belangrijk om aan te sluiten bij de diversiteit van de samenleving’, vult Fred Kagie, HR-directeur van Qbuzz, aan. ‘Net als andere OV-bedrijven wordt ook Qbuzz voor grote personele uitdagingen gesteld. Binnen enkele jaren stromen veel chauffeurs uit doordat ze met pensioen gaan. Als we geen stappen ondernemen zal de uitstroom groter zijn dan de instroom. Mede daarom gaan we de komende jaren flink werven, ook onder bijvoorbeeld statushouders. Tegelijkertijd besteedt Qbuzz veel aandacht aan het opleiden van mensen die een langere aanvliegroute nodig hebben vanwege het ontbreken van de juiste vooropleiding. Inmiddels hebben al tientallen studenten onze BBL-opleiding tot buschauffeur met succes afgerond. Er zijn genoeg talentvolle mensen, die met wat extra begeleiding uitstekende chauffeurs kunnen worden – daar richten we ons op. Het behalen van Trede 1 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen is een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn!’

De Trede-benadering van de Prestatieladder Socialer Ondernemen

De PSO meet in welke mate organisaties werkgelegenheid bieden aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, ten opzichte van het totale personeelsbestand. Ook maakt de PSO zichtbaar in hoeverre organisaties middels de ketenstimulering een indirecte bijdrage leveren door sociaal in te kopen. De PSO kent vier prestatieniveaus waarvoor een PSO-certificaat kan worden toegekend: Aspirant-status, en Treden 1 tot en met 3. Instappen is op elk prestatieniveau mogelijk. De gedachte achter de Trede-benadering van de PSO is dat organisaties de mogelijkheid hebben om door te groeien, en ernaar streven om hun sociaal ondernemerschap te blijven ontwikkelen.

 ‘Wij zijn zeer trots op het feit dat wij de Aspirant-status konden overslaan en direct Trede 1 hebben bereikt’, zegt Schmid.

Met het behalen van Trede 1 toont Qbuzz aan bovengemiddeld te presteren in het bieden van werkgelegenheid aan de PSO-doelgroep. Dit betekent dat Qbuzz aan meer personen uit de PSO-doelgroep werkgelegenheid biedt dan organisaties van dezelfde grootteklasse. Met meer dan 2,500 personen in dienst is dit een zeer noemenswaardige prestatie.

Benieuwd hoe uw organisatie scoort op de PSO-Prestatieladder? Op MijnPSO kunt u dit gratis en vrijblijvend meten.

 

Deel dit bericht:  
19 december 2019