Arriva Nederland heeft per 1 januari 2019 Trede 1 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van TNO. Maandag 11 februari overhandigde bestuurder en mede-initiatiefnemer van PSO-Nederland, Yuri Starrenburg het certificaat aan Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland. Daarnaast werd het Serviceteam Noordelijke Lijnen gepresenteerd. Een prachtig praktijkvoorbeeld van Arriva’s sociale karakter.
Met het behalen van Trede 1 laat Arriva zien te voldoen aan de kwalitatieve eisen met betrekking tot passend werk, integratie, functioneren, ontwikkeling en begeleiding. Anne Hettinga: “We zijn trots dat we zoveel nieuwe collega’s hebben mogen verwelkomen. Van servicemedewerkers en chauffeurs tot stewards. De PSO-doelgroep verdient en krijgt een mooie kans binnen Arriva om zich thuis te voelen.”
Sinds 2016 investeert Arriva landelijk in het bieden van werkplekken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een arbeidshandicap, andere etnische achtergrond of mensen die al langere tijd thuis zitten. In 2016 is gestart met een Serviceteam in regio Oost. Dit succesvolle concept wordt dus sinds vandaag ook in het Noorden toegepast. Inmiddels heeft Arriva landelijk al ruim 230 mensen een kans geboden op een mooie loopbaan. Hiermee ontstaat er meer diversiteit in het personeelsbestand en neemt Arriva haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. De groei in sociaal ondernemen zet Arriva voortvarend door en streeft naar het behalen van Trede 2 binnen twee jaar.
Het Serviceteam Noordelijke Lijnen wat begin februari van start is gegaan, is een prachtig praktijkvoorbeeld van Arriva’s sociale karakter. Het Serviceteam bestaat uit 8 jongeren, afkomstig uit Eritrea, met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij volgden aan ROC Friese Poort een Entreeopleiding wat een entree tot de arbeidsmarkt geeft. Deze start maken zij nu binnen het Serviceteam waar ze als servicemedewerker aan de slag gaan. De servicemedewerkers bieden service aan onze reizigers, helpen op de diverse treinstations en helpen met het opruimen in de treinen.
Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Als meer organisaties sociaal ondernemen, groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.