Protinus IT behaalt Trede 1 op de PSO-Prestatieladder

Protinus IT behaalt Trede 1 op de PSO-Prestatieladder

Uit de onafhankelijke toetsing door DNV als certificerende instelling blijkt dat Protinus IT op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit ook doen of nastreven. Daarmee levert Protinus IT op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van sociaal ondernemen.

Kansen voor iedereen

Steeds meer organisaties en overheden hechten belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen MVO wordt sociaal ondernemerschap of sociaal ondernemen genoemd. De PSO is het wetenschappelijk onderbouwde kwaliteitskeurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. Een onafhankelijke audit van het PSO-schema, uitgevoerd door een van de vier certificerende instellingen, maakt onderdeel uit van het PSO-keurmerk. TNO en PSO-Nederland hebben, in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen

Vincent Verbiesen, algemeen directeur Protinus IT: “Eigenlijk zouden alle bedrijven in een bepaalde mate sociaal ondernemend moeten zijn omdat ze nu eenmaal onderdeel zijn van de maatschappij. Protinus neemt die verantwoordelijkheid door op het gebied van MVO continu op zoek te gaan naar vernieuwende initiatieven die daaraan bijdragen. Zo brengen we ons eigen CO2 verbruik steeds verder naar beneden, informeren we onze klanten bijvoorbeeld over CO2 zuinige apparaten en compenseren we steeds meer de carbon footprint en e-waste van hun aankopen.

Op het gebied van Social return heeft Protinus IT het afgelopen jaar gericht ingezet op het behalen van PSO trede 1 om ook op dat gebied haar ambitie vorm te geven. Verbiesen: “In een markt waarin we door ons model een grote verantwoordelijkheid hebben naar zowel klanten als partners, vinden we dat we voorop moeten gaan in die ambitie. Op die manier stimuleren we partners om hetzelfde te doen en laten we onze klanten zien dat we bijdragen aan hun doelstellingen op het vlak van social return. Overigens hebben we nog meer plannen om te zorgen dat onze sociale bijdrage groter wordt en structureel is. Bijvoorbeeld door social return te integreren in ons inkoop- en wervingsproces.

PSO stimuleert inclusief werkgeverschap in Nederland

Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat (Aspirant-status, Trede 1, 2 en 3) bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen.

Deel dit bericht:  
28 march 2022