NIVO Noord B.V. draagt al geruime tijd bij aan het bevorderen van arbeidsparticipatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De begeleiding en stabiliteit die NIVO Noord aan haar werknemers biedt sluit volledig aan bij de missie en doelstellingen van de PSO Prestatieladder. Zodoende maakt NIVO Noord met deze doorlopende certificering aantoonbaar dat zij zich hard maakt voor het creëren en onderhouden van langdurige arbeidsplaatsen.
NIVO begon in 1992 als schoonmaakbedrijf, maar is inmiddels zo veel meer dan dat. Met ruim 1200 medewerkers en een grote verscheidenheid aan diensten is NIVO uitgegroeid tot één van de grootste (facilitaire) dienstverleners in het Noorden.
We opereren vanuit vestigingen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle en Bolsward, onze teams leveren kwalitatief hoogwaardige schoonmaakdiensten, specialistische reiniging van bedrijfspanden, calamiteitendiensten bij roet-, brand- of waterschade, asbestsanering in combinatie met herstelwerkzaamheden en Spouwcleaning & isolatiezorg. Alles wat we doen staat in het teken van een duurzame toekomst van mens en leefomgeving. Sociaal ondernemen staat bij NIVO centraal en dat zorgt ook voor een diversiteit in het personeelsbestand. Iedereen verdient een kans om te werken en als dat betekent dat de organisatie daarvoor een stapje extra moet zetten, dan doen we dat bij NIVO graag. NIVO levert maatwerk, ook in het passend maken van een functie ten opzichte van de medewerker, met als doel om de medewerker in zijn/haar specifieke kracht te zetten. Denk hierbij aan extra ondersteuningsmiddelen, extra tijd om een taak te kunnen uitvoeren of extra begeleiding op de werkvloer. Zonder alle bevlogen en toegewijde collega’s hadden wij dit nooit kunnen waarmaken. Vanaf de start van de NIVO organisatie, deze maand precies 30 jaar geleden, was er al sprake van deze bijzondere inclusieve aanpak. We zijn er trots op, deze manier van werken hoort bij ons. Iedereen krijgt een kans om bij NIVO aan de slag te gaan. Het is ons doel om deze lijn steeds verder door te trekken binnen de NIVO cultuur. Samen maken we NIVO.
De PSO is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben, in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen
Het doel van het PSO-Keurmerk van TNO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Met NIVO's PSO-certificering op TREDE 3 neemt zij deel aan een groeiend netwerk van PSO-gecertificeerde organisaties dat zich hard maakt voor sociaal ondernemen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Als meer organisaties sociaal ondernemen, groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.
Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.