Coffee Fresh heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door een certificerende instelling blijkt dat Coffee Fresh op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit ook doen of nastreven. Daarmee levert Coffee Fresh op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van inclusief & sociaal ondernemen.
Coffee Fresh levert koffiesystemen, ingrediënten, accessoires en biedt een snelle technische service. Het bedrijf met haar hoofdkantoor in Drempt bedient de zakelijke markt met een uitgebreid productassortiment en indien gewenst een compleet facilitair pakket. De onderneming ging bijna 100 jaar geleden van start als bescheiden bedrijf in de Achterhoek en is uitgegroeid tot een landelijk opererende organisatie met vijf vestigingen. Per jaar worden er meer dan 100 miljoen koppen Coffee Fresh koffie gedronken. Coffee Fresh streeft ernaar de beste kwaliteit koffie en service te bieden aan haar klanten, en dat alles met het oog op maatschappelijke impact en verantwoordelijkheid.
“Wat is er mooier dan rekening met elkaar te houden”, benadrukt algemeen directeur Henk-Jan Westhoff. “We moeten niet in hokjes denken, maar iedereen mee laten doen. Ondernemen is meer dan omzet en winst boeken. We voelen ons verbonden met de maatschappij en willen er echt toe doen.”
Voordat het begrip Social Return werd geïntroduceerd in Nederland werkten er bij Coffee Fresh al mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De organisatie had deze mensen niet in dienst omdat een opdrachtgever daarom vroeg, maar omdat de organisatie oprecht gelooft in gelijke kansen en een inclusief personeelsbestand. Coffee Fresh zorgt ervoor dat elke medewerker die graag bij Coffee Fresh wil werken wordt ingezet op een gepaste werkplek binnen de organisatie. Met gepaste begeleiding en de nodige aanpassingen doet Coffee Fresh er alles aan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een deel uit te laten maken van haar bedrijfsprocessen. En met succes, want door deze mensen op de juiste plekken in te zetten, zijn zij waardevolle krachten binnen Coffee Fresh geworden.
Henk-Jan Westhoff, algemeen directeur: “Als derde generatie van een familiebedrijf met bijna 100 jaar historie, hechten wij veel belang aan sociaal ondernemerschap. Het mes snijdt aan twee kanten. De medewerker heeft een fijne werkplek en meer balans in zijn leven en als bedrijf doen we er ons voordeel mee.”
Hanneke Perik, communicatiemedewerker: “Wij werken al jaren aan het verduurzamen van onze organisatie. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor ons geen loze kreet. Het is een serieus onderwerp waar wij al jaren beleid op voeren en bovenal erg trots op zijn. Om dit beleid uit te dragen en tastbaar te maken hebben wij alle duurzame activiteiten gebundeld onder de naam Close Future. Want duurzaamheid begint bij jezelf, de toekomst is dichterbij dan je denkt. En vanuit die gedachte zijn wij ook verder gegaan.”
Coffee Fresh is al jaren actief als sociaal ondernemer, en had de uitganspunten van de PSO Prestatieladder al jarenlang stevig verankerd in haar bedrijfsvoering. De PSO-certificering sluit naadloos aan op de sociale missie van Coffee Fresh en maakt aantoonbaar dat de organisatie zich bovengemiddeld inzet voor een inclusieve maatschappij.
Hanneke Perik, communicatiemedewerker: “Onze mate van sociaal ondernemen willen wij graag uitdragen en communiceren met onze klanten, leveranciers en prospects. Daarom hebben wij gekozen om ons officieel te laten certificeren. De onafhankelijke toetsing laat namelijk zien dat wij niet alleen zeggen dat wij sociaal ondernemen, maar dat wij het ook daadwerkelijk doen! Net als met onze dienstverlening zeggen wij over duurzaamheid “wij maken waar wat wij beloven”!”
Coffee Fresh heeft geen extra stappen genomen om hoog op de PSO-prestatieladder te scoren. Al jaren werken er bij Coffee Fresh mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Voor Coffee Fresh is het daarom niet meer dan vanzelfsprekend dat zij het sociaal ondernemen blijft waarborgen binnen de organisatie, en het Trede 3 certificaat blijft behouden in de toekomst.
Een goed voorbeeld van een succesvolle samenwerking is André, een medewerker die in 2004 de diagnose MS kreeg en sindsdien passend werk naar vermogen doet. Coffee Fresh faciliteert en ondersteunt André op alle mogelijke manieren. Er zijn zo nog veel meer voorbeelden te noemen bij het bedrijf. De PSO doelgroep is een waardevolle toevoeging aan het bedrijf!
Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.
Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan op www.PSO-Nederland.nl of bel de PSO-helpdesk.
PSO Helpdesk
E: info@pso-nederland.nl
T: 020-3315535