Sociaal ondernemen in beeld: bouwnijverheidsbedrijf Orly & Endevoets

Sociaal ondernemen in beeld: bouwnijverheidsbedrijf Orly & Endevoets

Wat drijft ondernemingen zich sterk te maken voor een inclusievere arbeidsmarkt? Bouwnijverheidsbedrijf Orly & Endevoets heeft opnieuw het certificaat voor Trede 2 op de PSO-prestatieladder behaald. Hiervoor heeft het bedrijf aan de hand van een onafhankelijke toetsing aan moeten tonen dat zij op een succesvolle manier werkgelegenheid faciliteren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Orly & Endevoets legt uit hoe, en, nog belangrijker, waarom.

Directeur Berrie Endevoets en HR-adviseur Samantha van Erp-Hooijmaijers leggen uit waarom zij zich sterk maken voor sociaal ondernemerschap.

Sociaal ondernemen: hetzelfde als ademhalen

‘Sociaal ondernemen komt uit het hart en moet hetzelfde zijn als ademhalen’, meent directeur en eigenaar Berrie Endevoets.

‘Met dit certificaat leveren we een bijdrage aan de bekende olievlek in onze maatschappij’, zegt Endevoets. ‘We kunnen namelijk overtuigd en uit ervaring sprekend zeggen dat juist mensen die door de maatschappij bestempeld worden met de term “afstand tot de arbeidsmarkt” de kans geven, absoluut loont. We zijn dankbaar dat deze mensen zich bij ons willen ontwikkelen, elke dag weer de schouders onder het werk zetten, en ongelooflijk loyaal zijn. We zien mensen groeien, hun plek in de maatschappij (opnieuw) innemen, keihard werken en hun werk bij ons waarderen. Wederzijds respect en vertrouwen. Dat is het.’

Blijven ontwikkelen

‘Ruimte voor verbetering en doorontwikkeling is er altijd, dus die ruimte pakken wij ook’, zegt HR-adviseur Samantha van Erp-Hooijmaijers. ‘Wij houden elkaar scherp en schrijven bewust beleid op sociaal ondernemen. We willen nog beter worden in het socialer inkopen. We zijn hier heel bewust mee bezig.’

‘Het levert prachtig personeel op’, beaamt Endevoets.

Eerlijke en inclusieve werving

‘Voor welke functie we ook werven, we kijken altijd naar de motivatie, of iemand binnen het team past, en geschikt is voor de werkzaamheden’, legt van Erp-Hooijmaijers uit. ‘Dat is dus voor iedereen hetzelfde. Met of zonder rugzak.’

‘Dat lijkt logisch en vanzelfsprekend, maar dat is het nog niet voor veel organisaties. Daarom zijn we zo blij met het PSO-Certificaat. We hopen hiermee anderen te motiveren en enthousiasmeren om ook alle labels te laten vallen bij de werving van mensen’, aldus Van Erp-Hooijmaijers.

Over de PSO

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument en keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben, in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten (door)ontwikkeld. Inmiddels is de PSO uitgegroeid tot de landelijke norm voor socialer ondernemen. 

Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties door kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.

Meer weten over de PSO? Kijk dan op onze website. Daar vindt u ook een handige infomercial, die de PSO en haar werking in twee minuten uitlegt.

Deel dit bericht:  

Direct naar: