Frank Griekspoor: ''Sociaal ondernemen geeft je een ontzettend goed gevoel!''

Frank Griekspoor: ''Sociaal ondernemen geeft je een ontzettend goed gevoel!''

Algemeen directeur Frank Griekspoor van Gebr. Griekspoor B.V. weet als geen ander hoe het sociaal ondernemerschap werkt. Voor de tweede keer op rij is de organisatie gecertificeerd op Trede 2, wat aantoont dat zij ruim bovengemiddeld scoren als het gaat om inclusief werkgeverschap. Genoeg reden voor een interview met de verantwoordelijke persoon voor deze bijzondere prestatie.

Frank Griekspoor, algemeen directeur bij Gebr. Griekspoor B.V.

Sinds wanneer onderneemt uw organisatie sociaal of socialer?

Eigenlijk ondernemen we al 50 jaar sociaal. Maar echt met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt een kleine 10 jaar.

Waarom heeft u gekozen voor een PSO erkenning?

Om een stukje erkenning van wat je doet als bedrijf, binnen het bedrijf. Het sociale ondernemen geeft een goed gevoel. Daarnaast wordt er specifiek om gevraagd in bestekken. Je maakt de afstand tussen diverse soorten mensen in de maatschappij kleiner. Maar het is ook wat meer vanzelfsprekend omdat we in deze branche werken. We werken toch ook echt voor de leefomgeving van de mensen. Dat is al maatschappelijk en we werken dan ook graag met mensen die hier vandaan komen, regionaal. We zien het ook als plicht om daar als bedrijf iets voor terug te doen.

Je ziet het ook terug bij de verengingen en goede doelen die we ondersteunen. We steunen veel verenigingen uit de buurt. Neem bijvoorbeeld de Venniper Koninginnerit, lokale sportverenigingen. Al een aantal jaar steunen we het Adamas inloophuis waar iedereen die te maken heeft met kanker ondersteuning vindt. Maar ook een smartlappenkoor om de ouderen in Haarlemmermeer een mooie tijd te bezorgen wordt door ons gesteund. Het is belangrijk dat dit soort dingen georganiseerd worden. Het is niet alleen dat we mensen aannemen die een afstand hebben tot arbeidsmarkt maar we staan sowieso voor steun aan de maatschappij.

Heeft u een mooi voorbeeld van iemand wie het leven is veranderd, doordat uw organisatie open staat voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt?

Twee maanden geleden hebben we iemand mogen leren kennen vanuit ‘Ons Tweede Thuis’. Een verhaal en achtergrond geven we niet in verband met de privacy. We zijn ontzettend blij dat hij bij ons is gekomen. Hij werkt hard en is onwijs gemotiveerd. Hij werkt onder leiding van onze magazijnmanager aan de klussen op ons bedrijventerrein en in de bedrijfspanden. Het scheiden van afval en al het onderhoud op het bedrijventerrein wordt erg serieus genomen. Zijn positieve energie zorgt voor een hoop blije gezichten en meer motivatie bij zijn collega’s. Nu heeft hij bij ons een contract.

Werknemer van Ons Tweede Thuis: “Ik vind het hartstikke leuk! Het is heel erg afwisselend. Heb mijn eigen hier wel gevonden. Hiervoor was ik chauffeur en nu doe ik alles op het terrein. Soms komen er weer wat klussen bij en soms valt er weer wat af.”

Wat wil je de overheid meegeven?

Ik denk natuurlijk sowieso dat ze moeten controleren wat ze vragen maar ook het ervoor zorgen dat de werknemers waarmee je sociaal onderneemt een goede vorm van aansluiting vinden. Dit geldt voor de medewerkers in het bedrijf, zij moeten bewust zijn van de situatie en omgangsvormen. Daarnaast vindt ik het zeker een must dat een bedrijf of opdrachtgever die een situatie aandraagt zich ook ontfermt over een goed begeleidingsproces van zowel de werknemer die bij een bedrijf gaat werken als bijvoorbeeld het bedrijf. Vaak voorziet een bedrijf niet goed welke aanpassingen er nodig zijn in een bedrijfsproces om de beste werksituatie te creëren met iemand die een afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Niet alle medewerkers zijn in staat om iemand onder hun hoede te nemen.

Heeft u een mooi voorbeeld van de wijze waarop de erkenning heeft bijgedragen aan uw positionering op sociaal vlak?

Zeker! We schrijven zelf veel over nieuwe projecten en opdrachten maar we schrijven ook content over onze andere sociale onderwerpen. We zijn veel bezig met duurzaamheid en proberen daar ook zoveel mogelijk in te verbeteren. En ook op het gebied van het sociale ondernemen. Het ondersteunen van een goed doel bijvoorbeeld. Je merkt dat je doelgroep maar ook je stakeholders erg gegrepen worden door de verhalen. Het zijn tenslotte verhalen die de maatschappij aangaan. De betrokkenheid die we hieruit krijgen is enorm.

Heeft u een mooi voorbeeld van de wijze waarop de erkenning heeft bijgedragen aan het verwerven van opdrachten?

We hebben veel opdrachten gekregen doordat we juist op sociaal vlak sterk zijn en invulling vinden in ons bedrijf. We hebben een mooi voorbeeld van Schoolplein14. Daar hebben we ook op sociaal vlak meegedacht over de invulling van een schoolplein voor kinderen die slechtziend zijn. We hebben meegedacht over wat voor toepassingen nou het beste zou aansluiten bij de speelvormen van de kinderen. Onwijs mooi project waarbij het schoolplein meehielp aan de ontwikkeling van deze kinderen die onze toekomst zijn. Daarnaast zijn we toch ook één van de eerste partijen waar opdrachtgevers aan denken omdat ze ons ook op het gebied van sociaal ondernemen tegenkomen.

Wat vinden uw medewerkers ervan dat u socialer onderneemt?

Het stimuleert de motivatie van eigen werknemers. Vaak zijn de mensen die hier komen werken die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt ontzettend gemotiveerd om aan de slag te kunnen gaan.

Wat kan de overheid of uw omgeving nog leren op het vlak van socialer ondernemen? Waar bent u als werkgever sterk in?

Het samenstellen van een goed team die kan begeleiden. Daarnaast zorgen we er altijd voor dat iedereen zich zoveel mogelijk bewust is van de situatie en de juiste omgangsvormen hanteert. Daarnaast is het altijd belangrijk zodat iedereen in een prettige werkomgeving verkeerd en graag met elkaar samenwerkt.

Wat wilt u werkgevers meegeven die nog niets doen op het gebied van sociaal of socialer ondernemen?

Dat het je een ontzettend goed gevoel geeft!

Deel dit bericht:  

Direct naar: