Albron: Inclusie is zowel pragmatisch als idealistisch

Albron: Inclusie is zowel pragmatisch als idealistisch

Albron is een landelijke foodserviceorganisatie met ruim 4.500 medewerkers. Het werkt voor  bedrijven en overheden, op scholen en universiteiten, in ziekenhuizen en zorginstellingen, op evenementen en in dag- & verblijfsrecreatie. Femke Boost is projectmanager HR bij Albron en onder andere verantwoordelijk voor opleidingen, duurzame inzetbaarheid en SROI.

Albron verzorgt het eten en drinken bij instellingen als ziekenhuizen, ministeries en scholen en bij bedrijven. Maar ook bij bekende attracties als Paleis Het Loo, de Keukenhof en bij Center Parcs parken in Nederland en net over de grens in Belgie. “Alle diensten die wij bieden zijn toegesneden op de locatie, wij kruipen als het ware in de huid van onze opdrachtgevers. Van 20 tot 2.000 gasten en alles daar tussen.”

Slagkracht

De meeste medewerkers van Albron werken op locatie bij de opdrachtgever. De centrale lijnen, zoals het personeelsbeleid, worden uitgezet vanuit het hoofdkantoor. Zo kan iedereen op locatie zich maximaal met eten, drinken en gastvrijheid bezig houden.  “Als we het hebben over inclusie, geeft deze werkwijze ons de nodige slagkracht om echt door te pakken en vanuit onze centrale organisaties de locaties te voorzien van de hulpmiddelen om inclusie te laten slagen.”

Om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden, werkt Albron samen met SW-bedrijven of, in regio’s waar dat niet kan, met bijvoorbeeld Randstad Participatie. Na een kennismakingsgesprek volgt een proefperiode met een speciaal ontwikkeld inwerkprogramma. “Bij dat programma kunnen kandidaten certificaten behalen over bepaalde cateringtaken, bijvoorbeeld koude keuken of schoonmaak. Dat motiveert enorm.”

Geen jobcarving

Een bijkomend voordeel van deze aanpak is volgens Boost dat er geen jobcarving toegepast hoeft te worden. Wie de inwerkperiode succesvol afrondt, is in staat om een aantal basiswerkzaamheden bij Albron naar behoren uit te voeren. “Wij geloven erin dat je mensen de kans moet geven om te laten zien wat ze in huis hebben. Jobcarven behelst toch het gevaar dat je mensen gaat beperken of afzonderen.”

Niet alleen de nieuwe medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen een opleiding. Ook de direct leidinggevenden volgen speciale cursussen. “Wij zijn een pragmatisch bedrijf. Het werk wat wij bieden kan van nature passen voor een deel van de doelgroep waar we het over hebben. Maar we willen het wel duurzaam aanpakken, dat zou je de idealistische kant kunnen noemen. Een positief perspectief voor iedereen!

Meerdere wegen

Inclusie blijft bij Albron niet beperkt tot de uitvoerende werkzaamheden op locatie bij de klant. Ook op het hoofdkantoor staat het bedrijf open voor mensen met een arbeidsbeperking. “Hier zie ik overigens nog kansen voor doorontwikkeling. Inclusie leeft echt in onze organisatie, dus bij nieuwe vacatures nemen we de mogelijkheden daarvoor door. Dat doen we trouwens ook met ons omvangrijke stageprogramma. Er zijn altijd meerdere manieren om je doelen te bereiken en we willen alle beschikbare wegen bewandelen. Zo denken we ook pro-actief mee met opdrachtgevers als het gaat om de invulling van SROI. Onze PSO-certificering helpt daarbij.”

Onderstaande video biedt inzicht in de wijze waarop Albron mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunt.

 

Femke Boost is projectmanager HR bij Albron, Albron is in het bezit van het certificaat op niveau Trede 3 van de PSO-Prestatieladder. Deze bijdrage is origineel geplaatst op www.denormaalstezaak.nl

Deel dit bericht:  

Direct naar: